In menig bedrijf zien we heftrucks. Ze rijden af en aan. Dag in, dag uit. In verreweg de meeste gevallen gaat dat zonder problemen. Af en toe gaat er iets mis. HOC Opleiding en Training heeft een methodiek ontwikkeld om heftruckschade tot een minimum te beperken.
Opleiding en werkomgeving
Of het nu op de bouwplaats is of de scheepswerf, in de koekjesfabriek of in het logistiek centrum: overal maken heftrucks zwaar werk makkelijk. Dat gaat niet zonder slag of stoot. In de tijd dat de eerste heftrucks kwamen, namen we af en toe een schade voor lief, omdat die niet opwoog tegen de enorme tijdswinst die de heftruck boekt. Maar in onze drang om steeds efficiënter te werken staan tegenwoordig de schades, waar heftrucks bij betrokken zijn, in de kijker.
Hilda Bolhuis, directeur van HOC Opleiding en Training, vertelt: ‘Wij richten ons op opleidingen en trainingen op het gebied van hijsen, heffen en veiligheid en helpen de klant om op dit gebied het onderste uit de kan te halen. Dat doen we door heftruckchauffeurs goed op te leiden, maar ook door ze in de praktijk zo veilig mogelijk te laten rijden met zo weinig mogelijk schade. Uit onderzoek blijkt, dat een bedrijf met tien heftrucks jaarlijks te maken krijgt met bijna twintigduizend euro aan heftruckschade. Die wordt voor 20% veroorzaakt door het gedrag van de chauffeur en 80% door onvolkomenheden in de werkomgeving en bedrijfscultuur. Hier is dus een wereld te winnen.’
Integrale preventieve methode
HOC Opleiding en Training heeft een methodiek ontwikkeld, die erop is gericht om de schadeproblematiek integraal aan te pakken. De methode is gebaseerd op Zero Defects, of in goed Nederlands: nul fouten. ‘We kijken hierbij niet alleen naar de rijvaardigheid en het gedrag van de chauffeur, maar ook naar de omstandigheden, waarin die zijn werk moet doen. Dus naar fysieke situaties, maar ook naar bijvoorbeeld de bedrijfscultuur en de aansturing op de werkvloer en uiteraard de heftruck zelf.’
De werkwijze is als volgt: Na een inspectie op locatie en interviews met management en chauffeurs vormt zich een eerste analyse. Daarna vindt onderzoek plaats naar de schades, waarbij heftrucks waren betrokken. ‘We onderzoeken dan de oorzaken. Daarbij kijken we naar de werkwijze en naar de omstandigheden. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat veel schades worden waargenomen bij een bepaald kozijn of stelling. Door de route te veranderen kun je dit vaak oplossen. Schades kunnen ook het gevolg zijn van te hard rijden, bijvoorbeeld als de chauffeurs hun rookpauze willen halen. Als ze wat vaker een rookpauze wordt gegund en ze gaan de normale snelheid rijden, kan veel ellende worden voorkomen.’
Meer dan opleiden alleen
Integraal werken aan opleiding, materieel, werkomgeving, bedrijfscultuur en rijgedrag: hier ligt volgens Bolhuis de sleutel tot succes. ‘Dit is echt een andere manier van kijken en werken. Een mooi voorbeeld van creatief zoeken naar preventie. Hoe minder schade, hoe beter. Niemand werkt zonder fouten, niemand is 100% oplettend.’
Door preventief in te grijpen in de verschillende aspecten in een integrale aanpak is veel winst te halen. Een goede opleiding alleen volstaat niet, er is meer. Veel meer.